El Black Friday és un gran esdeveniment de compres. Els llocs de vendes en línia i les botigues mostren promocions que sovint són molt importants. És una gran oportunitat per aconseguir una ganga, sempre que no oblidis els teus reflexos de consumidor ben informat!
És molt important durant aquests períodes de promoció atendre de manera reflexiva i crítica la informació publicitària que reps.
Et donem alguns consells:
En comprar productes o contractar serveis a qualsevol part de la UE, tot consumidor té els mateixos drets en els aspectes següents:
- Informació contractual
- Preus i pagaments
- IVA
- Enviament i entrega
- Garanties i devolucions
- Seguretat dels productes
Pren-te el teu temps
“Només en queden 3 en estoc”, “vàlid només durant 48 hores”, ofertes de prova gratuïtes que condueixen a una subscripció de pagament de la que serà difícil desfer-te: totes elles són pràctiques sovint manipuladores i destinades a influir en la seva elecció fent-lo creure en una falsa sensació d’urgència. Abans de comprar o validar la cistella de la compra, comprova els detalls dels productes i els preus assignats.
Compra amb compte
Abans de caure en la temptació de comprar en massa, fes-te aquesta pregunta: realment necessito aquest article?
Si opteu per un consum raonat, podreu evitar les compres impulsives i limitar el malbaratament i l’excés d’equipament.
Compra a llocs web de confiança
Els llocs de venda per internet han de mostrar la informació següent: raó social, NIF, adreça, telèfon i correu electrònic. Pots accedir-hi a través dels enllaços Avís legal i Condicions generals. NO COMPRES si no apareixen.
Comparar és estalviar
Si estàs interessat en un article en concret, compara preus amb antelació i poder comprovar la rebaixa que s’ha produït.
Informa’t sobre el preu complet del producte, incloent-hi l’IVA, les despeses d’enviament, el termini de lliurament, els mitjans de pagament disponibles, les garanties, les condicions, els terminis i el procediment de devolució.
Consum responsable
Consumint de manera responsable, pots aportar el teu granet de sorra al medi ambient cada dia. Sempre que sigui possible intenta triar productes duradors, resistents i reparables quan es tracti d’equips informàtics o electrodomèstics.
Les etiquetes energètiques, que especifiquen el consum d’energia dels electrodomèstics, són obligatòries per a molts equips i et poden ajudar a triar els productes amb coneixement de causa i de manera responsable.
Dret de desistiment
A la compres a distància o fora de l’establiment, excepte en determinades excepcions, hi ha un termini de 14 dies per rescindir el contracte sense justificar-ne el motiu. Així, si te’n penedeixes de la compra per internet, té 14 dies per tornar el producte.
No oblidis
Els productes rebaixats han de tenir LA MATEIXA QUALITAT DE SEMPRE: la norma no permet que es venguin com a rebaixats productes defectuosos.
No oblidis que aquests articles tenen la MATEIXA GARANTIA que els adquirits fora d’aquest període. La garantia legal mínima és, en productes nous, 2 anys i en productes de segona mà, 12 mesos.
Exigeix i conserva el tiquet o factura ja que és la garantia del producte i que pot ser requerit per realitzar qualsevol gestió amb posterioritat a la compra: CONSERVI’L.
Més informació:
- https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/index_es.htm
- https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/shopping-consumer-rights/index_es.htm
- https://www.dsca.gob.es/es/consumo/informacion-persona-consumidora/material-divulgacion/campanas-comunicacion/materiales-divulgacion-general/black-friday
Article realitzat per Moya Kagne, en pràctiques a Europe Direct amb el programa Eurodyssey.