L’ampliació de la Via Verda de Tortosa a la Ràpita, la Ròtula Delta i el projecte de turisme sostenible d’Amposta van rebre els fons de la convocatòria 2021, per executar en tres anys

En breu es preveu que arrenquin a les Terres de l’Ebre els tres projectes finançats per fons europeus Next Generation amb 9 milions d’euros, que volen ser una palanca per al desenvolupament turístic del territori, per afavorir la desestacionalització i fer créixer les pernoctacions. Es tracta de l’ampliació de la Via Verda entre Roquetes, Tortosa, Amposta i la Ràpita, que rep 5 milions d’euros; el Pla de sostenibilitat turística d’Amposta, amb 2 milions d’euros; i Ròtula Delta, a la Ràpita, també amb una inversió de 2 milions d’euros. Les tres iniciatives han aconseguit els ajuts en la convocatòria extraordinària 2021 de la Generalitat dels Plans de sostenibilitat turística en destinacions, pensats per donar suport a les destinacions turístiques catalanes en el seu procés de transformació en clau sostenible.

«Es tracta de crear estructura perquè després hi sorgeixin productes turístics al seu voltant», explicà la directora general de Turisme de la Generalitat, Marta Domènech, en una trobada a Amposta amb alcaldes i representants del sector a les Terres de l’Ebre. Segons els càlculs de la Generalitat, aquesta inversió de 9 milions d’euros aportarà al territori uns 15,5 milions d’euros addicionals d’inversió induïda, un 72 % més sobre la inversió inicial.

Sobre el projecte de la Via Verda impulsat des del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, amb els ajuntaments de Roquetes, la Ràpita, Amposta i Tortosa, la vicepresidenta de la Diputació de Tarragona, presidenta del Patronat de Turisme i alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, remarcà que «volem fer més quilòmetres de vies pedalables per unir el territori, especialment els parcs naturals del Delta de l’Ebre i dels Ports». Així, la via s’allargarà en 23 nous quilòmetres; es desenvoluparan projectes de mobilitat urbana en aquests mateixos trams, s’instal·larà fibra òptica al llarg de tot el recorregut, senyalització intel·ligent i es garantirà la seguretat amb passarel·les metàl·liques sobre l’AP-7, la C-12 i l’N-340, així com l’accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda.

Per la seva part, l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, expicà que el projecte de la capital del Montsià «permet recuperar la façana fluvial i aprofitar tot el seu potencial com a actiu turístic, apostant per la sostenibilitat amb un vaixell elèctric (amb capacitat per a 120 viatgers) i la connexió de la Via Verda i els carrils bici». En efecte, el projecte integra el traçat de la Via Verda per l’interior del nucli urbà amb la instal·lació d’un centre de serveis cicloturístics i un restaurant a les cases del Castell, així com nous punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Finalment, l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, apuntà que Ròtula Delta és un projecte que «permetrà transformar el nostre municipi i, també, el territori, perquè connectarà diferents infraestructures i espais de la Ràpita amb el Delta de l’Ebre. Aquest projecte esdevindrà un punt de trobada per als visitants que vol revaloritzar els espais naturals, mitigar els efectes del canvi climàtic i apostar per la mobilitat sostenible i la dinamització turística». Entre altres, contempla la restauració del cabal del canal Carles III i l’adaptació de la infraestructura al turisme i per fer front al canvi climàtic. S’articularà una connexió urbana-rural i s’instal·larà un Smart Destination Centre.

Els projectes tenen tres anys per ser executats. Pel que fa a l’ampliació de la Via Verda, s’estan acabant de redactar els projectes executius. A Amposta, ja hi ha alguna primera obra iniciada, com és el cas d’un tram de via ciclable al passeig del Canal; mentre que a la Ràpita s’estan tramitant també els projectes executius, per començar obra l’any que ve.

Deltebre

A més d’aquesta convocatòria extraordinària finançada amb fons europeus, les Terres de l’Ebre també han rebut 2,8 milions d’euros de la convocatòria ordinària corresponent a 2022 pel projecte de mobilitat sostenible al Delta de l’Ebre, presentat per l’Ajuntament de Deltebre. La iniciativa preveu unificar els itineraris de baixa densitat de les carreteres rurals amb el nucli urbà, així com la implementació d’un hub de mobilitat recuperant l’antiga estació ferroviària. L’actuació està projectada per al període 2023-2025, cofinançada per la Generalitat, l’ens local i el govern de l’Estat.

Font: Diari de Tarragona

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *