Les incidències de Vueling han alterat els darrers dies els plans de viatges de molts ciutadans i que han estat substituïts per llargues hores d’espera, en els millors casos, i cancel·lacions, en els pitjors. Molts ciutadans desconeixen els seus drets en cas d’incidències en els vols que han de prendre. Aquests drets estan recollits en un conjunt de normes de la UE i convenis internacionals i estableixen una sèrie de mesures que totes les companyies aèries han de complir i s’apliquen a qualsevol retard, cancel·lació o overbooking que els impedeixi embarcar si surten de qualsevol aeroport situat a la UE o arriben a aquesta zona amb una companyia aèria d’un país de la zona, o d’Islàndia, Noruega o Suïssa.
L’actual reglament sobre els drets dels passatgers aeris de la Unió Europea, que va entrar en vigor el 2005, estableix nivells mínims d’assistència i compensació dels passatgers en cas de denegació d’embarcament, cancel·lació del vol o gran retard. Aquesta seria una llista amb els deu drets que tot passatger té a l’hora de volar amb una aerolínia europea:
- Dret a informació si el retard és d’almenys 2 hores
- Dret a reemborsament en retards de més de 5 hores
- Dret d’atenció (menjars, begudes i hotel) en retards de 2 o més hores
- Dret a compensació econòmica per retards que superin les 5 hores
- Els canvis d’horari són tractats com un retard si es notifiquen amb menys de dues setmanes d’antelació
- Compensacions per pèrdues d’equipatge de més de 1.100 euros
- Compensacions per equipatge retardat
- Dret d’atenció a passatgers amb problemes de mobilitat
- Emissió de bitllets i facturació fins 45 minuts abans de la sortida
- Les embarassades podran volar fins a les 32 setmanes de gestació sense certificat mèdic
Aquestes mesures no s’apliquen només a transport aeri, sinó a qualsevol altre mitjà de transport col·lectiu, sempre que es faci dins d’un estat membre o entre països de la Unió.
Enllaços d’interès
Drets dels passatgers de la UE
Imprès per a presentar reclamacions davant la companyia i/o l’organisme nacional competent