Les incidències de Vueling han alterat els darrers dies els plans de viatges de molts ciutadans i que han estat substituïts per llargues hores d’espera, en els millors casos, i cancel·lacions, en els pitjors. Molts ciutadans desconeixen els seus drets en cas d’incidències en els vols que han de prendre. Aquests drets estan recollits en un conjunt de normes de la UE i convenis internacionals i estableixen una sèrie de mesures que totes les companyies aèries han de complir i s’apliquen a qualsevol retard, cancel·lació o overbooking que els impedeixi embarcar si surten de qualsevol aeroport situat a la UE o arriben a aquesta zona amb una companyia aèria d’un país de la zona, o d’Islàndia, Noruega o Suïssa.

L’actual reglament sobre els drets dels passatgers aeris de la Unió Europea, que va entrar en vigor el 2005, estableix nivells mínims d’assistència i compensació dels passatgers en cas de denegació d’embarcament, cancel·lació del vol o gran retard. Aquesta seria una llista amb els deu drets que tot passatger té a l’hora de volar amb una aerolínia europea:

  1. Dret a informació si el retard és d’almenys 2 hores
  2. Dret a reemborsament en retards de més de 5 hores
  3. Dret d’atenció (menjars, begudes i hotel) en retards de 2 o més hores
  4. Dret a compensació econòmica per retards que superin les 5 hores
  5. Els canvis d’horari són tractats com un retard si es notifiquen amb menys de dues setmanes d’antelació
  6. Compensacions per pèrdues d’equipatge de més de 1.100 euros
  7. Compensacions per equipatge retardat
  8. Dret d’atenció a passatgers amb problemes de mobilitat
  9. Emissió de bitllets i facturació fins 45 minuts abans de la sortida
  10. Les embarassades podran volar fins a les 32 setmanes de gestació sense certificat mèdic

aircraft-jet-landing-cloud-46148-largeAquestes mesures no s’apliquen només a transport aeri, sinó a qualsevol altre mitjà de transport col·lectiu, sempre que es faci dins d’un estat membre o entre països de la Unió.

Enllaços d’interès

Drets dels passatgers de la UE

Agència Catalana de Consum

Imprès per a presentar reclamacions davant la companyia i/o l’organisme nacional competent