Amb la visita al mercat de Sant Pere i Sant Pau, el centre d’informació Europe Direct Tarragona (EDTgn) ha completat avui la ronda als mercats de la ciutat per donar a conèixer l’estratègia Del Camp a Taula, amb la qual la Unió Europea vol impulsar els pròxims anys un canvi en el sistema alimentari europeu. L’objectiu és avançar cap a un model més sostenible, tant pel que fa a la producció i el processat, com en la distribució i el consum d’aliments, involucrant a tots els agents de la cadena alimentària i prevenint el malbaratament.

De tot això se n’ha parlat també al programa mensual Una mirada directa a Europa del Matí de Tarragona Ràdio, que dijous es va desplaçar fins al mercat Central per sumar-se a la campanya informativa, juntament amb Ateneu l’Europeu, que ha repartit els tres dies díptics informatius entre paradistes i clients dels mercats. El dimecres també a la plaça del Fòrum.

Bona acollida entre paradistes i compradors

A més d’informar de les polítiques europees, la visita als mercats també ha servit per prendre el pols i copsar que en pensa la ciutadania tarragonina d’aquest canvi que proposa Europa per als pròxims anys, en aquest cas els paradistes i la clientela dels mercats: “Miro sempre de comprar producte de quilòmetre 0 i de pagesos de la nostra zona, m’agrada més” explica Rosa Maria Gabriel, que afegeix: “Tinc seixanta-cinc anys i ja ho vaig aprendre de la meva mare, que anava a comprar als pagesos que venien a la Part Alta”. “Hem de ser conscients del poder que tenim quan decidim comprar una cosa o altra, diu l’Ateneu l’Europeu.

En la mateixa línia també es manifesta Anna Català en fullejar el díptic informatiu Del Camp a Taula: “Si la gent no ens conscienciem de la situació, ens fem mal a nosaltres mateixos. Que un producte ens arribi de l’altra punt del món és insostenible, no pot ser mai de la vida una bona opció”, afegeix.

I ho constaten també els mateixos paradistes: “Cada vegada més la gent busca producte de proximitat, s’interessen i pregunten d’on ve abans de comprar”, explica Meritxell Pomerol, propietària de la Carnisseria que porta el seu nom. És una tendència que comenten en més d’una parada: “Dóna gust passejar pel mercat perquè constates que són molts els clients que busquen producte de proximitat i ecològic, més dels que ens pensem”, diu Ateneu l’Europeu, per a qui aquesta “és una batalla que a poc a poc anem guanyant, estic convençut que ho aconseguirem!”.

A Tarragona, ‘Del Mar a la Taula’

De fet, Tarragona és una plaça privilegiada pel que fa a producte de proximitat. I el sector de la pesca n’és un bon exemple. Amb un port a sis minuts del mercat central, el gènere, com la sardina o el seitó que s’ha pescat durant la nit, arriba a la parada mitja hora després que les barques arribin a port; o, si és del que arriba a la tarda de les barques d’arrossegament, a tot tardar al matí ja està a la parada. Més fresc impossible!”, diu Josep Maria Vilar, d’Herminio Peixeteries. Això permet fer “una compra molt més adequada a la venda que tens, sense especular amb el producte, que és més fresc i el client en surt afavorit”, explica.

Per a aquest paradista, “és vital avançar en una legislació que protegeixi l’ecosistema marí. Tot el que s’avanci per un sistema més sostenible benvingut sigui, ens hi va la nostra supervivència”, diu, mentre defensa la importància de la regulació i l’etiquetatge dels productes, dues qüestions clau en l’estratègia Del Camp a Taula.

Ajuts i polítiques per productors i empreses

L’economia circular és també el futur per a la indústria alimentària. Ho explica Joan Ruiz, posant com a exemple la línia que segueix la Cooperativa Unió: “Les empreses estem alineades amb aquesta estratègia europea” de minimitzar el malbaratament i reduir la petjada climàtica: “No volem generar residus, volem crear subproductes amb aquelles matèries que ara no tenen valor i que en molts casos suposen fins i tot un cost per als productors.

Ruiz creu que això serà possible “gràcies a les noves tecnologies i als ajuts europeus” per avançar cap aquest model més sostenible. I posa un exemple del treball en R+D que estan fent des de la Cooperativa Unió: “La closca i les pells dels fruïts secs tenen moltes propietats, i se’n pot donar un ús.  De la valorització de subproductes que no tenen sortida alimentària directa se’n poden treure altres aplicacions, com brises, salses, etc. Hi estem treballant”.

L’estratègia europea va més enllà, i ja de cara al 2030 promou la reducció a  la meitat de l’ús de plaguicides i l’excés de nutrients en el sòl agrícola, així com l’ús d’antibiòtics en la ramaderia i aqüicultura. Promovent l’agricultura ecològica també vol la protecció el paisatge i la biodiversitat.

L’economia verda i sostenible “és una de les prioritats de la Comissió Von der Leyen. Totes les accions polítiques que es duguin a terme els pròxims anys posaran l’accent en el Pacte Verd europeu”, diu la responsable d’EDTgn, Marta Domènech, explicant que “l’objectiu és arribar a ser un continent neutre de cara l’any 2050, amb zero emissions i una economia sostenible per frenar el canvi climàtic”.

Més informació de l’estratègia verda europea, consulta el díptic editat per EDTGN i consulta la pàgina web d’Europe Direct Green Deal.

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *