Matí d’activitat europarlamentària a les classes en línia de la facultat de Ciències Jurídiques de la Universitat Rovira i Virgili (URV). El centre Europe Direct Tarragona, juntament amb la Universitat i l’oficina del Parlament Europeu a Barcelona, han organitzat la setena edició de la Simulació del Parlament Europeu a Tarragona.

L’experiència, a la qual han participat una vuitantena d’alumnes de la URV, vol apropar cada any les funcions i l’organització d’aquesta institució, així com la tasca dels eurodiputats, als ciutadans tarragonins, en aquest cas a estudiants universitaris. En la benvinguda, els organitzadors han tingut unes paraules de record per a Arcadi Oliveres, animant als participants a reflexionar sobre la realitat que ens envolta i intentar canviar-la amb l’argument i la paraula, sempre amb esperit crític, activament i amb la força que tenim com a ciutadans, com sempre ha defensat l’activista traspassat ahir.

I així ho han fet al llarg de tot el matí els estudiants-europarlamentaris per un dia, participant en reunions en línia: primer com a membres de grups polítics (en aquest cas n’hi havia quatre: Socialdemòcrates, Liberals, Esquerra Verda i Democratacristians),  i després en les comissions parlamentàries sectorials, on els eurodiputats han pogut debatre i negociar amb altres grups polítics les propostes i esmenes que al migdia han portat a la sessió simulada del Ple del Parlament Europeu. Els temes de Migracions al Mediterrani i relacions UK-UE post Brexit s’han tractat a la Comissió d’Afers Exteriors; Green Deal i Pacte Verd europeu a la Comissió de Medi Ambient, Salut Pública i Seguretat Alimentària; i Transformació Digital a la Comissió de Mercat Interior i Protecció del Consumidor.

Sessió plenària en línia
Redactades les propostes per portar al Plenari, l’última de les connexions del matí és per donar inici a la sessió del Ple i presentar a la Mesa d’aquesta 7a Simulació del Parlament Europeu, presidida per l’exvicepresident del PE en la V legislatura, de 1999 a 2004, Joan Colom, acompanyat d’Alfonso González Bondia de la URV.

El conseller d’Educació, Memòria Històrica, Seguretat Ciutadana i Protecció Civil, Manel Castaño, els ha donat la benvinguda en nom de l’Ajuntament de Tarragona, impulsor de la iniciativa a través del centre EDTgn. Castaño ha agraït la implicació de les diferents institucions per fer possible una jornada que, segons Joan Colom, és molt necessària: “Aquesta Simulació és un acte formatiu i divulgatiu molt important per conèixer el funcionament del PE, ja que és un gran desconegut, tot i ser la més europeista de les institucions de la Unió Europea, més que el Consell i la Comissió Europea”. Colom ha donat una dada: cada segon d’intervenció parlamentària té un cost de 10 euros, seria el cost de la democràcia en termes monetaris que ha animat als joves estudiants a defensar exercint els seus drets com a ciutadans.

Debat entorn de temes d’actualitat
I així ho han fet els participants en la Simulació, treballant les propostes que després han ratificat totes elles per àmplia majoria en la votació plenària realitzada també en línia. Temes com el Pacte Verd europeu, amb el que han debatut sobre l’ús desmesurat de plaguicides o l’impacte econòmic d’un model insostenible que volen revertir amb el compromís de zero emissions l’any 2050, i que el grup dels Verds ha esmenat en el Ple per reclamar una Llei Europea del Clima elevant-lo a obligació.

Les relacions entre la UE i el Regne Unit també ha aixecat el debat, en molts aspectes, però sobretot a l’hora de reclamar els mateixos drets que gaudien els ciutadans d’ambdues parts abans del Brexit, amb especial atenció pel que fa a la mobilitat estudiantil i a l’homologació de titulacions, temes d’interès per als universitaris reunits al Ple. Igual suport han obtingut les propostes de la Comissió d’Afers Exteriors en matèria de migracions al mediterrani, aprovant demanar un pla d’inversions en cooperació amb tercers països per acabar amb les causes econòmiques i polítiques causants d’aquest drama.

La darrera de les propostes aprovades, també per àmplia majoria, han estat sobre la transformació digital, amb proposicions com la millora de la privacitat amb la creació d’un organisme europeu de control, la homogeneïtat de les dades sanitàries europees o una millor connectivitat 5G a tot Europa, amb especial atenció a les zones amb més dificultats com el món rural.

Activitat per a tots els nivells formatius
Tot plegat, i malgrat no ocupar l’Aula Magna de la URV per la pandèmia, l’experiència ha estat molt enriquidora, i es tanca la setena edició amb la mirada posada en una vuitena i a continuar desplegant aquesta activitat també a altres nivells formatius, adaptant-la al nivell dels participants, com ja es va fer al desembre en la primera Simulació del Parlament Europeu per a alumnes de Primària de l’escola de Riu Clar.

Tornem amb més activitats a la Universitat el dia 28 d’abril, amb la visita virtual al Parlament Europeu i a al Comissió per alumnes de la URV. I us animem a seguir l’actualitat de l’oficina europea a Tarragona a través de les nostres xarxes socials: Facebook, Twitter i Instagram.

Més informació sobre les Comissions del Parlament Europeu aquí.

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *