Europe Direct Tarragona (EDTGN) ha apropat la realitat del Parlament Europeu i l’actualitat de la Unió Europea (UE) als alumnes de 6è curs del col•legi Lestonnac de Tarragona, en un intens matí d’activitat que els ha permès convertir-se en eurodiputats per un dia i conèixer de prop el funcionament d’aquesta institució comunitària.

Els participants han debatut i treballat temes al voltant de l’estratègia d’Europa Verda (Green Deal), primer en grups reduïts a la classe, simulant formar part d’una Comissió del Parlament Europeu, per després traslladar els acords i les propostes a la resta d’eurodiputats, en una sessió “plenària” que ha tingut lloc a l’auditori de Lestonnac. Cada alumne ha representat un Estat membre de la UE i cada una de les tres classes participants anava identificades amb un color, de manera que els alumnes poguessin prendre consciència de la diversitat que hi ha a Brussel•les i Estrasburg.

La dinàmica ha començat amb una xerrada sobre la Unió de les que habitualment EDTGN fa a les escoles, adaptada al nivell de l’alumnat, a càrrec de la responsable de l’oficina europea a la ciutat, Marta Domènech.

L’activitat forma part del catàleg de recursos educatius d’EDTGN, i segueix tot un protocol per donar-li solemnitat i un punt de vista realista de com es treballa al Parlament Europeu. La sessió ha estat presidida per la responsable de l’oficina europea a Tarragona i el coordinador de Primària del col•legi, Xavi Font, i ha començat i acabat amb l’himne europeu. Els portaveus dels grups polítics han compartit les propostes que han treballat en les comissions respectant el torn, i agraint a la presidència la paraula abans i després de la seva intervenció. Cada proposta ha estat votada pel conjunt de la cambra, aixecant la bandera europea en el cas d’estar-hi a favor.

Mestres i alumnes repetirien l’experiència
La Simulació del Parlament Europeu, que ja es va estrenar al primer trimestre a l’escola Riu Clar, ha estat molt ben valorada pels mestres que han participat en la iniciativa a Lestonnac. Montserrat Cortés, tutora de 6è C, assegura que “esperem repetir l’experiència, perquè més enllà dels coneixements sobre la UE permet treballar un conjunt de competències de manera amena i molt interessant. Es podria plantejar, fins i tot, com a projecte i fer-ho en més d’una sessió”. “L’organització ha estat perfecte, els nens s’ho han passat molt bé i ha estat una grandíssima experiència per a tots”, afegeix el coordinador de Primària de Lestonnac.

Confirmen aquesta opinió tres de les alumnes participants: Irene Saura, Elsa Garcia i Clàudia de Ezquerra, contentes en acabar la Simulació d’haver participat en una experiència que ja havien “vist a la tele”: “ Ha sigut molt xulo poder ajudar a fer propostes per a tot el continent”, diu la Irene, mentre l’Elsa afegeix que li ha “agradat conèixer el funcionament del Parlament i poder votar”. “Ens hem sentit com si fóssim diputades per un dia”, afirma la Clàudia, i les tres diuen que “ha estat molt xulo”.

Remesa de les resolucions al Parlament Europeu
Les resolucions de la jornada seran enviades a l’oficina del Parlament Europeu a Barcelona, perquè a la vegada, com ja s’ha fet en altres ocasions amb la Simulació del PE amb universitaris, puguin traslladar-ho al president de la cambra comunitària, David Sassoli.

Els petits eurodiputats per un dia han pres consciència de la importància de Les tres R de l’ecologia a la UE, el tema triat en aquesta ocasió per fer la Simulació a alumnes de Primària. Dades com que cada europeu produeix una mitjana de 500 quilos de brossa a l’any, de la qual només se’n reutilitza o recicla un 40%, per exemple, els han motivat a l’hora de fer propostes per capgirar aquest escenari.

En el ple de l’auditori s’han pogut escoltar propostes i iniciatives interessants per avançar en una continent climàticament neutra d’emissions per a l’any 2050, objectiu de la UE, algunes de ben originals i innovadores: crear un contenidor intel•ligent que classifiqui la brossa de forma acurada, deixar de fabricar paper d’alumini, substituir les bosses de plàstic per les de catró, crear ajudes perquè s’instal•lin a totes les cases sistemes d’osmosis per eliminar les ampolles de plàstic d’aigua, reutilitzar els taps suro per decorar torretes, crear una aplicació perquè de forma voluntària es puguin apuntar ciutadans a netejar platges i boscos, …

Catàleg de recursos educatius
Aquesta activitat forma part del catàleg de recursos educatius que l’oficina d’informació europea tarragonina posa a disposició dels centres escolars de la ciutat, adaptats a les diferents edats i cursos. Com a obsequi, els participants han rebut també el conte il•lustrat Units en la diversitat dels valors europeus, editat per EDTGN, i un punt de llibre.

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.